Iekšējās kārtības noteikumi
SALASPILS NOVADA DOME
Salaspils novada pašvaldības
pirmsskolas izglītības iestāde
„Salaspils 1.pirmsskola”
Reģ.Nr.4301902662
Enerģētiķu iela 4B, Salaspils, Salaspils novads, LV-2121,tālr. 67942682, e-pasts: 1.pirmsskola@salaspils.lv
APSTIPRINĀTS
ar Salaspils novada pašvaldības
pirmsskolas izglītības iestādes
„Salaspils 1. pirmsskola” vadītājas
2020. gada 2. septembra rīkojumu Nr.1 – 11/11
Izdoti saskaņā ar
Vispārējās izglītības likuma 10. panta trešās daļas 2.punktu
IEKŠĒJĀS KĀRTĪBAS NOTEIKUMI
Salaspilī
1. Vispārīgie jautājumi
1.1. Salaspils novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes „Salaspils 1. pirmsskola” (turpmāk-Iestāde) Iekšējās kārtības noteikumi (turpmāk-Noteikumi) izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 54. un 55. pantu, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 70.pantu un 2009. gada 24. novembra LR MK noteikumiem Nr. 1338 „Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība iestādēs un to organizētajos pasākumos”.
1.2. Noteikumi attiecas uz PII “Salaspils 1. pirmsskola” izglītojamiem, turpmāk – bērni.
1.3. Noteikumi nosaka:
1.3.1. bērnu uzvedības noteikumi izglītības iestādē, tās teritorijā un izglītības iestādes organizētajos pasākumos;
1.3.2. evakuācijas plāna un informācijas par operatīvo dienestu izsaukšanas izvietojumu iestādē;
1.3.4. alkohola, cigarešu, narkotisko, toksisko un psihotropo vielu, gāzes baloniņu, gāzes pistoļu, šaujamieroču un auksto ieroču iegādāšanās, lietošanas, glabāšanas un realizēšanas aizliegumu iestādē un tās teritorijā;
1.3.5. bērnu sūdzību iesniegšanas un izskatīšanas kārtība;
1.3.6. bērnu rīcību, ja bērns kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu drošībai;
1.3.7. vadītāja un pedagogu rīcība, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret bērnu;
1.3.8. atbildība par iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu;
1.3.9. kārtība, kādā personas iepazīstina ar Noteikumiem;
1.3.10. noslēguma jautājumi.
1.4. Noteikumi ir saistoši Iestādes darbiniekiem un bērniem. Bērnu vecākiem noteikumi ir saistoši tiktāl, cik tas nepieciešams, lai nodrošinātu bērnu noteiktos uzvedības noteikumus un ievērotu Iestādes kārtību.
2. Bērnu uzvedības noteikumi izglītības iestādē, tās teritorijā un izglītības iestādes organizētajos pasākumos
2.1. Bērna, atbilstoši savam vecumam un briedumam, pienākumi:
2.1.1. Tu drīksti nākt uz bērnudārzu mācīties.
2.1.2. Tev ir jāievēro bērnudārza Iekšējās kārtības, drošības un uzvedības noteikumi (skatīt Pielikumā Nr.1 “Bērnu uzvedības noteikumi izglītības iestādē, tās teritorijā un izglītības iestādes organizētajos pasākumos”).
2.1.3. Tu drīksti iziet no grupas telpām tikai kopā ar pieaugušo.
2.1.4. Tu drīksti iziet un ienākt pa bērnudārza vārtiņiem tikai kopā ar pieaugušo.
2.1.5. Tev ir jāciena savi vecāki, bērnudārza darbinieki un citi pieaugušie, kā arī sava valsts un tās simboli.
2.1.6. Rīkojies tā, lai Tava un citu cilvēku veselība un dzīvība būtu drošībā.
2.1.7. Esi pieklājīgs gan bērnudārzā, gan ārpus tā!
2.1.8. Saudzē rotaļlietas, spēles, grāmatas, mēbeles, kā arī dzīvo dabu.
2.1.9. Esi atbildīgs par sev piederošām mantām (apģērbu, apaviem, brillēm, ķemmi u.tml.) un kārtību skapītī.
2.1.10. Ja Tu redzi, ka kāds strīdas vai kaujas, tad lūdz palīdzību pieaugušajam.
2.1.11. Uzturi kārtībā telpas un āra laukumiņu, kurā Tu atrodies un mācies.
2.2. Bērna tiesības:
2.2.1. Tu drīksti nākt uz bērnudārzu mācīties un izmantot bērnudārza telpas (grupas telpu, sporta zāli, aktu zāli, logopēda, psihologa un medmāsas kabinetus) un grāmatas, spēles, rotaļlietas.
2.2.2. Tu drīksti, mācoties un spēlējoties, teikt ko Tu domā, neaizskarot un neapvainojot citus bērnus.
2.2.3. Ja Tu slikti jūties vai Tev kaut kas sāp, Tu drīksti lūgt palīdzību jebkuram pieaugušajam bērnudārzā.
2.2.4. Tev ir tiesības justies droši bērnudārzā un tā organizētajos pasākumos.
2.2.5. Ja Tu esi talantīgs, Tu drīksti pārstāvēt bērnudārzu dažādos pasākumos (bērnudārza organizētajos pasākumos, konkursos, skatēs).
2.2.6.Tev ir tiesības saņemt īpašu ēdināšanu, ja to nosaka veselības stāvoklis un ģimenes ārsta rekomendācija.
3. Evakuācijas plāna un informācijas par operatīvā dienesta izsaukšanu izvietojums izglītības iestādē
3.1. Katrs bērns tiek iepazīstināts ar ugunsdrošības noteikumiem, evakuācijas plāniem un izpildi. Katrs pedagogs ir atbildīgs par bērnu drošību ārkārtas situācijās.
3.2. Evakuācijas plāni ir izvietoti katrā kāpņu telpā abos stāvos, informācija par operatīvo dienestu izsaukšanu izvietota Iestādes ziņojumu stendā.
3.3. Atskanot trauksmes signālam, nekavējoties jāatstāj Iestādes telpas pa evakuācijas izeju, sekojot skolotājai vai citam pieaugušajam.
4. Alkohola, cigarešu, narkotisko, toksisko un psihotropo vielu, gāzes baloniņu, gāzes pistoļu, šaujamieroču un auksto ieroču iegādāšanās, lietošanas, glabāšanas un realizēšanas aizliegums izglītības iestādē un tās teritorijā
4.1. Iestādē un tās teritorijā kategoriski aizliegts iegādāties, lietot, glabāt (arī ienest) un realizēt alkoholu, cigaretes, narkotiskās, toksiskās un psihotropās vielas, gāzes baloniņus, gāzes pistoles, šaujamieročus, aukstos ieročus.
4.2. Ja bērns pamana, ka kāds no bērniem vai pieaugušajiem ir ienesis iestādē vai lieto kādu no minētajām lietām, nekavējoties ziņo grupas pedagogam vai kādam citam iestādes darbiniekam.
4.3. Darbinieks ziņo vadītājai un/vai pašvaldības policijai/Valsts policijai, ja ir saņemta informācija vai rodas pamatotas aizdomas par alkohola, narkotisko, toksisko vai psihotropo vielu, gāzes baloniņu, gāzes pistoļu, šaujamieroču un auksto ieroču neatļautu iegādāšanos, lietošanu, glabāšanu, realizēšanu, kā arī pamudināšanu tos lietot izglītības iestādē vai tās teritorijā, kā arī ziņot par to bērna vecākiem.
5. Bērnu sūdzību iesniegšanas un izskatīšanas kārtība
5.1. Bērnam ir tiesības vērsties ar sūdzību par iespējamu jebkāda veida bērna interešu aizskārumu vai apdraudējumu bērna drošībai pie jebkura Iestādes darbinieka.
5.2. Darbinieka pienākums ir jebkurā gadījumā uzklausīt bērnu, sniegt atbildes, atbalstu un palīdzību tam, kuram tā ir nepieciešama, izvērtējot konkrētā bērna vajadzības, attiecīgās situācijas apstākļus, pienācīgi un efektīvi reaģējot uz notiekošo.
5.3. Ikvienam Iestādes darbiniekam ir pienākums pienācīgi un efektīgi reaģēt uz notiekošo vai notikušu bērna interešu aizskārumu vai aizdomām, ja šāds pārkāpums varētu notikt.
5.4. Ja sūdzības saturs prasa tūlītēju rīcību (bērns nav drošībā, apdraudējums notiek pašreiz) ikviena sūdzību saņēmēja atbildība ir vispirms darīt visu iespējamo, lai primāri novērstu tiešo apdraudējumu.
5.5. Iestādes darbinieks, kurš saņēmis bērna mutvārdu sūdzību par savas drošības apdraudējumu, nekavējoties noformē to rakstveidā un ne vēlāk kā tās pašas dienas laikā iesniedz vadītājai.
5.6. Atkarībā no sūdzības satura to izskata grupas skolotājs, iestādes administrācija, atbalsta personāls, pēc nepieciešamības pieaicinot vecākus vai citas iesaistītās personas.
6. Bērna rīcība, ja bērns, kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu drošībai
6.1. Bērna drošība ir Iestādes prioritāte un jebkura bērna, Iestādes darbinieka vai apmeklētāja pienākums ir atturēties no jebkādas rīcības, kas apdraud vai varētu apdraudēt bērnu vai citu personu drošību.
6.2. Ja bērns kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu bērnu drošībai, veselībai un dzīvībai, tiek aizskartas vai apdraudētas viņa intereses un/vai tiesības, ir cietis no emocionālas vai fiziskas vardarbības, izjūt vai piedzīvo pazemojumu, cieņas un goda aizskārumu, nekavējoties par to informē grupas skolotāju vai citu darbinieku, kuram bērns uzticas un savus vecākus (skatīt Pielikumu Nr. 2 “Kārtība, kā tiek nodrošināta izglītojamo drošība izglītības iestādē”).
7. Vadītāja un pedagogu rīcība, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret bērnu
7.1. Gadījumos, kad ir aizdomas par pielietoto fizisko vai emocionālo vardarbību pret bērniem, vadītājs un pedagogs rīkojas atbilstoši Pielikumam Nr.2 “Kārtība, kā tiek nodrošināta izglītojamo drošība izglītības iestādē”.
7.2. Saskaņā ar Izglītības likuma 51. pantu un Bērnu tiesību aizsardzības likuma 6. un 73. pantu, gadījumos, kad radušās aizdomas par to, ka vecāki pret bērnu izturas vardarbīgi, Iestādei par to jāziņo Salaspils novada Bāriņtiesai vai Salaspils pašvaldības policijai. Ja tiek konstatēta situācija, ka ģimenē bērnam netiek nodrošināta atbilstoša aprūpe un audzināšana, Iestāde var vērsties Sociālajā dienestā vai Salaspils novada Bāriņtiesā.
8. Atbildība par iekšējās kārtības noteikumu neievērošanu
8.1. Noteikumu ievērošana visiem darbiniekiem un bērniem ir obligāta!
8.2. Rīcība, ja bērns neievēro Noteikumus:
8.2.1. pedagogs izsaka mutisku aizrādījumu;
8.2.2. pedagogs veic pārrunas ar bērnu;
8.2.3. grupas skolotāja informē bērna vecākus;
8.2.4. grupas skolotāja un/vai vadītāja veic individuālas pārrunas ar bērna vecākiem;
8.2.5. vadītāja informē Salaspils novada domes izglītības daļu;
8.2.6. noteikumu neievērošana no Iestādes darbinieka puses uzskatāma par rīcību, kuras rezultātā vadītājai ir tiesības pielietot disciplinārsodus (piezīme, rājiens), atstādināt darbinieku no darba vai izteikt darba uzteikumu.
9. Kārtība, kādā personas iepazīstina ar Noteikumiem
9.1. Bērnus iepazīstina ar Iekšējās kārtības noteikumiem katru gadu septembrī.
9.2. Bērnu vecāki (aizbildņi), personāls katru gadu septembrī iepazīstas ar Noteikumiem un apstiprina to ar parakstu.
9.3. Noteikumi (kopijas) ir izvietoti iestādes informatīvajā stendā, katras grupas informatīvajā mapē vecākiem un iestādes tīmekļa vietnēs.
10. Noslēguma jautājumi
10.1. Grozījumus un papildinājumus Noteikumos var ierosināt Iestādes vadītājs, Iestādes Pedagoģiskā padome, Iestādes padome.
10.2. Noteikumus un to grozījumus apstiprina Iestādes vadītājs.
10.3. Šos Noteikumus var apstrīdēt Salaspils novada domē.
Pielikums Nr.1
Bērnu uzvedības noteikumi izglītības iestādē, tās teritorijā un izglītības iestādes organizētajos pasākumos
Bērnu uzvedības noteikumi atrodoties Iestādē:
- neienest bīstamus priekšmetus (sērkociņus, šķiltavas, cigaretes, stiklus, nazi u.c.) ar kuriem var savainoties pats vai savainot citus, kā arī dārglietas un telefonus,
- nedrīkst apsaukāties, spļaudīties, apvainot, kost, skrāpēties, durt ar asiem priekšmetiem, raustīt aiz drēbēm un matiem, aizskart un sist grupas biedrus,
- neņemt bez atļaujas citu bērnu vai pieaugušo lietas,
- neliekties ārā pa atvērtu logu,
- bez pieaugušo atļaujas nepamest iestādi, ja vien nav iestājusies ārkārtas situācija,
- pārvietojoties un atrodoties telpās, nav atļauts skriet, grūstīties un mētāties ar rotaļlietām un citiem priekšmetiem.
Grupā:
- nav atļauts traucēt grupas biedrus,
- jāievēro rotaļu un spēles noteikumi,
- mācību piederumus (akvareļu un guaša krāsas, pirkstiņkrāsas, plastilīnu u.c.) drīkst izmantot tikai ar pedagoga atļauju un pedagoga klātbūtnē,
- šķēres, adatas, īlenus u.c. asus priekšmetus izmantot tikai pie galda pedagoga uzraudzībā,
- pēc rotaļāšanās rotaļlietas un piederumi jāsakārto un jānoliek savās vietās,
- sīkos priekšmetus, spēles kauliņus nebāzt mutē, degunā, ausīs,
- jāievēro grupas noteikumi,
- telpās pārvietoties soļos,
- sēžot uz krēsla, nešūpoties. Ja krēslu vēlas pārnest, tad dara to uzmanīgi,
- verot durvis jāpaskatās, kur ir tavi vai kāda cita pirksti, nesavainojot tos.
Guļamtelpā / guļamzonā:
- noģērbjoties sakārtot savas drēbes uz krēsliņa,
- nestāvēt gultā stāvus,
- nekarāties pāri gultas malām,
- nelēkāt pa gultu,
- atrasties tikai savā guļvietā,
- netraucēt citiem bērniem atpūsties.
Tualetē:
- ievērot tualetes lietošanas noteikumus,
- tīrīt zobus tikai ar savu zobu suku,
- mazgājot rokas, neniekoties ar ūdeni,
- rokas slaucīt savā dvielī/salvetē,
- ieiet un iziet pa durvīm viens vai pārī.
Kāpnēs:
- pārvietoties pa kāpnēm drīkst tikai ar apaviem kājās,
- ejot pa kāpņu ārējo pusi, jāturas pie kāpņu margām,
- pa kāpnēm jākāpj lēnām un pa vienam pakāpienam. Nedrīkst lēkāt, grūstīties vai skriet,
- pa koridoriem jāiet soļos, neslidinoties, negrūstoties un skaļi nesarunājoties.
Ēdamzālē – ēdamzonā:
- pirms ēdienreizēm jānomazgā rokas,
- pie galda jāapsēžas uzmanīgi, negrūstoties, neaplejoties ar ēdienu,
- apsēžoties un pieceļoties no galda, krēsls jāpaceļ nevis jāatstumj,
- pie galda nerotaļāties, ar galda piederumiem un ēdienu nespēlēties. Nešūpoties uz krēsla.
Sporta un mūzikas zālē:
- ievērot noteikumus, ar kuriem iepazīstinās sporta un mūzikas skolotājas,
- pasākuma laikā nav atļauts skaļi uzvesties, sarunāties, staigāt, skraidīt, šūpoties uz krēsla, aiztikt dekorācijas un traucēt citiem.
- Bērna uzvedības noteikumi atrodoties ārpus telpām:
- neatstāt Iestādes teritoriju vienam bez pieaugušā,
- uzturēties tikai pedagoga norādītajā vietā,
- uz rotaļlaukumu iet organizēt/pārī, negrūstīties,
- par katru negadījumu (kritienu, nesaskaņām utt.) jāpasaka skolotājai,
- smilšu kastē nesvaidīties ar smiltīm,
- netuvoties sētai, vārtiņiem, iestādes saimniecības zonai,
- nebāzt pirkstus šķirbās un žogā,
- neuzsākt sarunas ar nepazīstamiem cilvēkiem, kuri atrodas aiz sētas vai teritorijā, nepieņemt no viņiem dāvanas vai saldumus, neiet tiem līdzi,
- nekavējoties ziņot skolotājai, ja esi atradis nezināmu priekšmetu (konfektes, cepumus, tabletes, rotaļlietas u.c.) vai priekšmetu ar ko var savainoties, nepacelt un neaiztikt tos,
- neaizskart, neglaudīt dzīvniekus, nepazīstamus priekšmetus, augus,
- sekot, lai vasaras saulē galvā vienmēr būtu cepurīte vai lakatiņš, atcerēties par ūdens pudeli,
- rotaļu un spēļu laikā ievērot drošības noteikumus,
- izmantot vingrošanas ierīces, šūpoties, slidināties no slidkalniņa drīkst tikai pieaugušā uzraudzībā,
- pateikt skolotājai, ja pastaigas laikā pāri žogam pārkrīt rotaļlieta (bumba). Aizliegts tai doties pakaļ patstāvīgi.
Pielikums Nr.2
Kārtība, kā tiek nodrošināta izglītojamo drošība izglītības iestādē.
Vadītāja, pedagogu un atbalsta personāla rīcība, ja tiek konstatēta fiziska un emocionālā vardarbība pret izglītojamo:
- 1. Bērns – Bērns.
Problēmas konstatēšana | Rīcība pa soļiem | Atbildīgais |
1. Problēmas apraksts
/bērns fiziski vai emocionāli nodara pāri otram bērnam/. |
10. Pedagoģiskā novērošana. 11. Korekcijas darbs un kontrole. 12. Atkārtotā speciālistu apspriede (vai situācija ir uzlabojusies). 13. Vecāku informēšana par audzināšanas uzdevumiem iestādē. 14. Izstrādāti ieteikumi vecākiem. |
Iestādes skolotājs
Iestādes vadītājs Psihologs Iestādes vadītājs Psihologs, pedagogs Atbildīgais speciālists Iestādes vadītājs Psihologs vai pedagogs Iestādes vadītājs, psihologs |
|
1. Pedagogam uzrakstīt situācijas aprakstu, ko iesniedz vadītājai.
2. Dokumentu saglabāšana un pievienošana bērnu lietā. 3. Bērnu raksturojuma sastādīšana /psihologs/. 4. Ieteikumu izstrādāšana pedagogam un bērnu vecākiem. 5. Apliecinājums, ka vecāki un pedagogi ir iepazinušies ar dotiem ieteikumiem. |
Skolotājs
Iestādes vadītājs Psihologs Iestādes vadītājs |
2. Iestādes darbinieka rīcība, ja ir aizdomas par fizisku, seksuālu vai emocionāla vardarbību pret izglītojamo, pamešanu novārtā.
Problēmas konstatēšana | Rīcība pa soļiem | Atbildīgais |
1. Problēmas apraksts
/iestādes darbinieka rīcībā ir informācija par vardarbību pret bērnu/. |
1. Darbinieks:
1.1. uzklausa bērnu, noskaidro, kas noticis; 1.2. novēro redzamas vardarbības pazīmes; 1.3. ir aculiecinieks situācijai, kad notiek fiziska vai emocionāla vardarbība pret bērnu. 2. Konstatējot zilumus, traumas, darbinieks bērnu obligāti ved pie PII medicīnas māsas fiksēt pazīmes. 3. Darbinieks ziņo rakstiski par notikušo iestādes vadītājam. 4. Vadītājs iepazīstas ar notikumu. 5. Vadītājs, atbilstoši situācijai, informē Sociālo dienestu, Bāriņtiesu vai policiju par notikušo. 6. Atbalsta speciālista individuālais darbs ar bērnu un viņa ģimeni, ja saņemts pieprasījums. |
Iestādes darbinieks
Iestādes vadītājs Iestādes vadītājs Psihologs, pedagogs |
2. Dokumentācija. | 1. Darbiniekam uzrakstīt situācijas aprakstu, ko iesniedz vadītājai.
2. Vadītājas iesniegums Sociālajam dienestam, Bāriņtiesai vai policijai. 3. Psihologa dokumentācija, ja veikts darbs ar bērnu. |
Iestādes darbinieks
Iestādes vadītājs Psihologs |
3. Iestādes darbinieks – bērns.
Problēmas konstatēšana | Rīcība pa soļiem | Atbildīgais |
1. Problēmas apraksts /ja iestādes darbinieks emocionāli vai fiziski nodarījis pāri audzēknim/. |
|
Iestādes vadītājs
Iestādes darbinieks Iestādes vadītājs |
2. Dokumentācija. | 1. Iesniegums no darbinieka ar skaidrojumu par doto situāciju
2. Vadītāja rīkojums. 3. Dokumentu reģistrācija un pievienošana darbinieka personas lietai. |
Iestādes darbinieks
Iestādes vadītājs Lietvede |
4. Vadītāja un skolotāja rīcība, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību, veselību un dzīvību.
Problēmas konstatēšana | Rīcība pa soļiem | Atbildīgais |
1. Ja konstatēta situācija, kad izglītojamais apdraud sevi vai citus. | 1.Pārtraukt nodarbību vai kādu citu aktivitāti.
2. Skolotājs pārtrauc bērnu rīcību ar stingru vārdu “STOP”. 3. Skolotājs pasauc palīgā skolotāju palīgu. Skolotāju palīgs aizved pārejos bērnus prom no notikuma vietas. 4. Skolotājs aicina bērnu nomierināties, ja nepieciešams bērnu izolē no pārējās grupas, nodrošinot bērnu pieskatīšanu. 5. Skolotājs veic notikuma aprakstu. 6. Par notiekošo ziņo iestādes vadībai, ja nepieciešams medmāsai. 7. Rakstiski informē vecākus par izglītojamā uzvedību un nepieciešamo vecāku sadarbību ar iestādi. 8. Vadītāja izstrādā rīkojumu par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem. 9. Ja nepieciešams ziņo par ģimeni pašvaldībai. |
Iestādes darbinieks
Iestādes vadītājs |
2. Dokumentācija. | 1. Skolotāja iesniegums ar situācijas aprakstu, ko iesniedz vadītājai.
2. Dokumentu saglabāšana un pievienošana bērnu lietā. 3. Atbalsta personāla sanāksmes protokols. 4. Rakstisks paziņojums vecākiem par izglītojamā uzvedību un nepieciešamo vecāku sadarbību ar iestādi. 5. Apliecinājums, ka darbinieki iepazinušies ar rīkojumu. 6. Atbalsta personāla dokumentācija. |
Iestādes skolotājs
Iestādes vadītājs |